برند نایکی nike در سال 1964 توسط “فیل نایت” و “بیل باورمن” تاسیس شد. بیل باورمن همیشه به دنبال راه هایی برای افزایش عملکرد شاگردانش بود. در اوقات بیکاری سعی میکرد کفش های ورزشی او را بهبود ببخشد. او روش های بسیار متفاوتی را امتحان کرد اما این روشها موفقیت آمیز نبود. فیل نایت برای ادامه تحصیل به دانشگاه “استنفورد” رفت.
در آنجا به شرکت سازنده کفش ژاپنی پیشنهادی داد و برای آنها نوشت که کاری خواهد کرد تا این شرکت بتواند با بهترین برندهای آلمانی به رقابت بپردازد. پیشنهادات او سالها نادیده گرفته شد. او تصمیم گرفت از ژاپن کفش وارد کند و بفروشد.
فیل نایت سعی کرد نخستین موجودی کفش هایش را به مربی سابقش باورمن بفروشد، باورمن هم تمایل زیادی به شراکت در این زمینه با او داشت. به همین دلیل آنها تصمیم به شراکت برابر گرفتند. در ابتدا کسب و کارشان به کندی پیش می رفت، ولی آنها در سال ۱۹۶۵ توانستند میزان فروششان را به ۲۰۰۰۰ دلار برسانند.
در سال ۱۹۸۵ طراحان نایکی یک کفش ورزشی مخصوص برای “مایکل جردن ” طراحی کردند که با افزایش محبوبیت خود به فروش کفش های ورزشی نایکی کمک کرد و این برند توانست به رکورد جدیدی در فروش دست یابد. پس از این برند به طراحی لباس و دیگر لوازم ورزشی نیز مشغول شد.
فیل نایت در طول سفری که در سال ۱۹۶۳ به ژاپن داشت از شرکت سازندهی کفشهای تایگر (Tiger) دیدن کرد. این شرکت مایل بود تا محصولات خود را به دوندگان آمریکایی بفروشد. بنابراین نایت هم که تحت تاثیر کیفیت و قیمت ارزان این محصول قرار گرفته بود چند نمونه از کفشها را برای تنها شخصی که به او اعتماد داشت یعنی بیل بورمن فرستاد.
بورمن تحت تاثیر کفشها قرار گرفت. آنها تصمیم گرفتند که کفشهای Tiger را وارد آمریکا کنند. سال ۱۹۶۴ بورمن و نایت نمونه ای از کفش های تایگر را راه اندازی کردنند. سالها بعد، نایت کفشهایی را که از ژاپن وارد میکردند ، پشت وانت خود میگذاشت و برای فروش آنها به سمت مسابقات دومیدانی میبرد. آنها بعد از فروش خوبی که داشتند تصمیم گرفتند تا طراحی کفشهای Tiger را عوض کنند.
لوگوی نایکی “اسووش” است. اسووش یعنی صدایی که هنگام عبور یک چیز از کنار خود میشنوییم. قوس به کار رفته در طراحی لوگوی نایکی، به معنای سرعت و جنبش می باشد. و شعار این برند “فقط انجام بده!” یا (‘Just Do It’) است.
لوگوی اصلی نایکی مانند لوگوی امروزی آن مشکی نبود. رنگ سفید و قرمز تا سالها بهعنوان رنگهای اصلی لوگو استفاده میشد. دلیل استفاده از این دو رنگ این بود که قرمز نشان انرژی، عشق و لذت و سفید نشان کیفیت، اصالت و جذابیت یک برند است. بعدها شرکت نایکی رنگ لوگو را تغییر داد تا براق، شفاف و درجه یک به نظر برسد.
آنها از یک دانشجو به نام کارولین دیویس کمک گرفتند تا لوگویی را برای آنها طراحی کند. او نیز با دستمزدی حدود 35 دلار لوگوی نایکی را با الگو گرفتن از بال فرشته یونانی طراحی کرد. در سال 1983 با شکوفایی برند نایکی، فیل نایت مهمانی را برای کارولین دیویس ترتیب داد و 500 سهام از شرکت را به او بخشید. امروزه ارزش این سهامها چیزی در حدود یک میلیون دلار تخمین زده میشوند.
نایکی یکی از به یاد ماندنیترین برندهای آمریکایی است. این برند با بیش از ۴۴۰۰۰ کارمند در ۷۰۰ شعبه در ۱۲۰ کشور در حال فروش محصولات خود میباشد. این شرکت به غیر از کفشهای ورزشی معروف خود، حجم بالایی از سایر محصولات را نیز به فروش میرساند.
نایکی یکی از قدرتمندترین برندهای جهان است. محبوب ترین و بهترین ورزشکاران دنیا به برند نایکی علاقه دارند. این برند لباس ورزشی برخی از موفق تیم های ورزشی را تامین میکند. چیزی که برند نایکی را از سایر رقبایش متمایز می کند قدرت سرمایه ی این برند است.
از زمان آغاز کسب و کار، این دو شریک سعی کردند خط تولید کفش خودشان را راه اندازی کنند. پس از سالها تلاش در سال 1971، تولید اولین کفش ورزشی خود را آغاز کردند. این کفش ورزشی در سال 1972 به بازار عرضه شد و ورزشکاران ممتاز دنیا همچون مایکل جردن، لیونل مسی، کوبی برایانت، ماریا شاراپووا و… را جذب کرد.
درود بر شما! خوشحالیم این مطلب برای شما مفید بوده، لطفا برای حمایت از ما آن را با
دوستان خود به اشتراک بگذارید
دیدگاه شما
دیدگاه کاربران
ساحل
نایک یا نایکی
مریم محمدپور
فلیپ نایت در سال 2014 اعلام کرد که تلفظ درست این برند نایکی است
ساحل
نایک یا نایکی
مریم محمدپور
فلیپ نایت در سال 2014 اعلام کرد که تلفظ درست این برند نایکی است
ساحل
نایک یا نایکی
مریم محمدپور
فلیپ نایت در سال 2014 اعلام کرد که تلفظ درست این برند نایکی است