رقابت دو برند کانورس و نایکی

رقابت دو برند کانورس و نایکی
7 دقیقه
مریم محمدپور
مریم محمدپور
شنبه 19 شهریور 1401

آقای مارکوس میلز کانورس شرکت لاستیکی کانورس converse را در سال 1908 در مالدن تاسیس کرد. این شرکت یک شرکت پلاستیکی بود. اقای کانورس سعی می‌کرد تل هر وسیله ای را که از لاستیک تولید کند. کالاهای تولیدی شامل گالش‌ها، چکمه‌های شکار، کفش چرمی، کفش‌های تنیس و کفش‌های بسکتبال بودند. سال 1910، شرکت کانورس شروع به تولید کفش هایی با کفی لاستیکی کرد. شرکت کانورس تولیدات خود را به 4000 جفت چکمه و لاستیک در روز گسترش داد. آقای کانورس در سال 1915 تصمیم گرفت تا وارد صنعت ورزشی شود. اولین تمرکز شرکت تولید کفش‌های تنیس بود.او شروع به تولید کفش های تنیس کرد.

در سال 1916، زمانی که بسکتبال به عنوان یک ورزش شناخته شد. کانورس متوجه شد که تنوع زیادی برای تولید کفش، برای بازیکنان بسکتبال وجود ندارد. این ورزش نسبتاً جدید بود اما قبلاً  در ایالات متحده  طوفان به پا کرده بود. به مرور زمان این ورزش نسبتا جدید، برای جوانان جالب شد. با افزایش محبوبیت بسکتبال، شرکت کانورس نیاز به تولید کفش های مناسب برای انجام این ورزش را دید. پس از تحقیق و کاوش بسیار، اولین نسخه کفش بسکتبال یعنی کفش آل استار را در سال 1917 به بازار معرفی کرد. کفش آل استار در ابتدا رنگ قهوه ای با طرحی مشکی داشت.

"آل استار" اولین کفش ورزشی بسکتبال نبود. با این حال، ویژگی های خاصی داشت که برتری خود را نسبت به رقبا نشان می‌داد. آل استار به گونه‌ای طراحی شده که از استخوان های مچ پای بازیکنان محافظت می‌کند.

محبوبیت کانورس

فروشگاه کانورس

در سال 1921، چارلز چاک تیلور، بسکتبالیست حرفه ای ، پس از شکایت به اداره فروش شیکاگو در مورد درد پای ناشی از پوشیدن کفش‌های خود، به کانورس پیوست. بلافاصله پس از آن، او شرکت را ترغیب کرد تا یک خط کفش ایجاد کند که تنها برای بسکتبال طراحی شده‌ باشد. او تصمیم گرفت تا به عنوان یک فروشنده برای شرکت کار کند. این قرارداد به این معنا بود که او برای کانورس و کفش آل استار بازاریابی و تبلیغ می‌کرد.

چارلز تیلور تیم فروش کانورس را رهبری می‌کرد . او فروشنده ای استثنایی بود. تبلیغ هوشمندانه او و ایده‌های بازاریابی منحصر به فرد او، مانند سالن های بسکتبال و آموزش‌ بسکتبال در دبیرستان‌های آمریکا ،موجب محبوبیت او شد.

تاسیس برند ال استار

 آل استار ساق دار

چارلز تیلور به تاثیر گذاری بر طرح‌های "آل استار" ادامه داد و فروش این برند را پر رونق کرد. در سال 1932 زمانی که کانورس نام "چاک تیلور" را با یک طرح معروف به مچ کفش  اضافه کرد، تاریخ کانورس تغییر کرد. سپس "چاک تیلور آل استار" متولد شد. ​

در دهه 1930، چارلز تیلور افتخار طراحی کفش ورزشی برای تیم بسکتبال المپیک ایالات متحده را داشت . چارلز تیلور مدل کفش ساق دار سفید را با رنگ های  قرمز و آبی طراحی کرد که نماد پرچم آمریکا بود.
همچنین در طول جنگ جهانی دوم، کتانی‌های بلند سفید رنگ این برند به کفش‌های ورزشی رسمی نیروهای مسلح ایالات متحده تبدیل شدند. سربازان در حین تمرین از کفش های بلند سفید استفاده می‌کردند، زیرا این کفش‌ها بسیار راحت‌ تر، انعطاف‌پذیرتر و سبک‌تر از چکمه‌های چرمی سنگینی بودند که برای جنگ تولید می‌شدند. این اتفاقات شهرت آل استار را به عنوان نماد میهن پرستی تثبیت کرد.

آل استار ساق کوتاه
بعد از جنگ جهانی دوم، محبوبیت آل استار بیش از پیش افزایش یافت . همه کسانی که ورزش بسکتبال را دوست داشتند، یک جفت کفش آل استار داشتند یا میخریدند .این کفش آنقدر محبوبیت پیدا کرد که کانورس تصمیم گرفت نسخه  ساق کوتاه از کفش آل استار تیلور به نام "آکسفورد" را در سال 1957 بسازد. ​در سال 1946، کانورس اولین نسخه کفش مشکی ساق کوتاه آل استار را تولید کرد. این نسخه مشکی به دلیل ظاهر شیک خود در بین بسکتبالیست های حرفه ای محبوبیت زیادی پیدا کرد.

سال 1957، کانورس یک نسخه ارتقا یافته از کفش آل استار را تولید کرد. این نسخه ارتقا یافته، از مواد درجه یک مانند چرم ساخته شده بود. با این حال، سال غم انگیزی در تاریخ کانورس بود زیرا چارلز تیلور به طور ناگهانی بر اثر حمله قلبی درگذشت.

پس از درگذشت چارلز تیلور، شرکت‌هایی مانند نایک شروع به ظهور کردند.​​​​​​​​​​ در دهه 1970، نایک فناوری‌های جدید و گزینه‌های ویژه کفش را برای بازیکنان حرفه‌ای بسکتبال و بازیکنان دیگر ارائه کرد. طولی نکشید که نام تجاری کانورس به سرعت از صنعت ورزش محو شد. ​کانورس، به جای مبارزه با نایک، تمرکز برند خود را به سمت مد تغییر داد . کانورس تمرکز خود را روی کفش های جدید گذاشت.

کانورس به دلیل تغییر مالکیت و مدیریت قادر به سود نبود و در نتیجه کانورس ورشکست شد. چند سال بعد، کانورس به مسیر برگشت. در سال 2012 فروش آل استار به بالاترین قیمت یعنی ۴۵۰ میلیون دلار رسید. ​کفش‌های بلند و کوتاه تیلور همچنان محبوب باقی ماندند. در سال2017 ، کفش‌های کوتاه چاک تیلور، دومین کفش پرفروش در آمریکا بودند .

نام تجاری کانورس و کفش‌های آن منحصر به فرد هستند. با تسلط بر دو بازار (‏ورزش و مد)‏، یکی از معدود برندهایی است که باقی مانده‌ است. حتی بیش از یک قرن است که این برند وجود دارد، هیچ نشانه‌ای از کند شدن قیمت آن دیده نمی‌شود، زیرا کفش‌های آن همچنان جزء پرفروش‌ترین کفش‌های جهان قرار دارند.

منبع : 440industries.com
42
2
0
آیا این مطلب برای شما مفید بود ؟
  • بله
  • خیر

درود بر شما! خوشحالیم این مطلب برای شما مفید بوده‌، لطفا برای حمایت از ما آن را با
دوستان خود به اشتراک بگذارید

متاسفیم که این مطلب نتوانسته نظر شما را جلب کند. لطفا با نظرات و پیشنهادات‌
خود، ما را در بهبود همیشگی سایت یاری دهید.

دیدگاه شما
دیدگاه کاربران
  • جدید ترین
  • قدیمی ترین
  • بیشترین لایک

سؤالی دارید؟ 02691300100 i_phone

^