ديور dior يك خانه مد فرانسوي است كه در 16 دسامبر 1946 در شهر پاریس توسط طراح مد لباس کریسشن دیور در فرانسه تاسیس شد. طراحی لباس های زنانه کریستین تنها بخشی از خانه مد اوست.این کمپانی محصولاتی از قبیل وسایل لوکس، جواهرات، لباس های مردانه و زنانه، عطر و لوازم آرایشی نیز تولید میکند. کریسشن اولین محصول خود را که یک عطر بسیار خاص بود که به نام خواهرش کاترین نام گذاری کرد.
نیولوک، از معروف ترین فشن شوهای این برند بود که نقش مهمی در موفقیت برند دیور داشت. اولین شوی برند دیور تحت عنوان نیو لوک که به معنای نگاه جدید می باشد در سال 1947 ویژه پوشاک فصل های بهار و تابستان ارائه شد. کریستین برای این فشن شو از 6 مانکن برای معرفی 90 مدل از طراحی های اش استفاده کرده بود. این فشن شو در یکی از سالن های دفتر مرکزی این برند، برگزار شد. به مرور زمان ،فشن شو نیو لوک به یکی از فشن شوهای برتر و مطرح دنیای مد تبدیل شد که مخاطبان بسیاری را در طور سال به خود جذب می کرد.
در سال 1955، ایو سن لوران همکاری خود را با کریستین دیور آغاز کرد. او فقط 19 سال داشت که به خانه دیور آمد و در آنجا بهعنوان دستیار استخدام شد. طولی نکشید که دیور ، آن نابغه خلاق پشت چهره این جوان فرانسوی را کشف کرد. تا جایی که دو سال بعد به ملاقات مادرش رفت و به او گفت پسرش را بهعنوان جانشین خودش در خانه مد انتخاب کرده است. ایو در آن زمان 21 سال بیشتر نداشت؛ اما دیور به روشنی آن خلاقیت و استعداد جادویی او را میدید.
کریستین بر اثر عارضه بیماری قلبی و پس از سومین حمله قلبی اش در سال 1957 درگذشت. مرگ کریستین دیور برای مدتی دنیای مد جهان را شوکه کرده بود. دنیای مد دیگر از طراحی ها و خلاقیت های بی بدیل اش بی نصیب بود. بخش طراحی شرکت هم برای مدتی دچار تشویش و سردرگمی بود. میزان سردرگمی آنقدر بود که مدیریت شرکت تصمیم گرفت تا فعالیت شرکت را متوقف کند. این تصمیم از جانب یکسری افراد پذیرفته نشد.
جیکوس روئیت، مدیریت برند ، پس از رد تصمیم اش مبنی بر منحل کردن این برند، به دنبال راهکاری برای حل این مشکل رفت . او در اولین اقدام شخصی به نام " ایو سن لوران " را به استخدام شرکت در آورد. ایوسن لوران جوانی 21 ساله بود که وظیفه مدیریت هنری شرکت را به عهده داشت. لوران توانست با استفاده از پارچه و با توجه به چیزهایی که طراحی کرده بود، لباسهای جدید و ساده راطراحی کند و با این کار او به پیشرفت دیور کمک کرد.
پس از خروج ایو سن لوران از خانه مد ، مارک بوهن مسئولیت آن را بر عهده گرفت. او همان مجموعههای قبلی را بازگرداند تا با دقت بیشتر از همان طرحهایی پیروی کند که خود کریستین قبل از مرگش ایجاد کرده بود. بوهن مفهوم کلاسیک مدنظر کریستین را به کار گرفت و با سادهتر کردن طرحها،لباس های جدید را نمایش گذاشت. این لباسها همچنان ظاهر طرحهای اصلی را حفظ کرده بودند؛ اما شکل و شمایل مدرنتری داشتند.
در سال 1989، جان فرانکو فره را بهعنوان مدیر سبک برند استخدام کردند. فره باز هم کسبوکار دیور را گسترش داد و این بار کریستین دیور کوتور را تاسیس کرد که نشاندهنده مجموعههای ممتاز این برند بود. او با این کار موج دیگری در این برند به راه انداخت و با گنجاندن سبک خودش در طراحی اصلی دیور، این برند را ارتقا بخشید. سبک فره باعث شد لباسهای دیور ظاهری ظریف تر نسبت به گذشته داشته باشند.
سال 1990 بوتیک های دیور در مناطق مجلل نیویورک، لس آنجلس و توکیو افتتاح شد.درآمد دیور 129 میلیون دلار شد و درآمد خالص آن 22 میلیون دلار بود. در آمد این برند به 177 میلیون دلار افزایش پیدا کرد.
برند دیور70درصد سهام شرکت را به ال وی ام اچ برنار آرنو فروخت. این واگذاری موجب شد این شرکت به بزرگترین سهامدار دیور تبدیل شود. همچنین این شرکت توانست حدود 82 درصد از سهام شرکت دیور را نیز در اختیار خود بگیرد. در این زمان میلیاردری به نام برنار آرنو که سهام دار شرکت ال وی ام اچ (LVMH) هم بود دیور را خرید. آرنو با خرید دیور مسئولیت این برند را کامل به عهده گرفت و در نقش رئیس، مدیرعامل و مدیر اجرایی آن فعالیت کرد.
درود بر شما! خوشحالیم این مطلب برای شما مفید بوده، لطفا برای حمایت از ما آن را با
دوستان خود به اشتراک بگذارید
دیدگاه شما
دیدگاه کاربران
مبینا
وایییی ادکلن میس دیور غوغا میکنههه یکی از خوش بو ترین هاست
مریم محمدپور
دقیقا یکی از بهترین ادکن های دیوره.
مبینا
وایییی ادکلن میس دیور غوغا میکنههه یکی از خوش بو ترین هاست
مریم محمدپور
دقیقا یکی از بهترین ادکن های دیوره.
مبینا
وایییی ادکلن میس دیور غوغا میکنههه یکی از خوش بو ترین هاست
مریم محمدپور
دقیقا یکی از بهترین ادکن های دیوره.